Sto je joga - "ezoterična anatomija"
Nešto o chakrama, nadijima i ostalim điđa-miđama
"Ezoterična anatomija" joge, kako smo to u naslovu nazvali, se može svest na pranu i na puteve toka prane.
-PRANA-
Pranu bi mogli opisati kao suptilnu sveprožimajuću silu koju uglavnom ne možemo kao takvu detektirati već samo iskusiti njene manifestacije. Svaka postojeća struktura može egzistirati i djelovati samo zahvaljujući toj sili pa to vrijedi i za ljudsko tijelo.
U ljudskom tijelu razlikujemo 5 glavnih podvrsta prane:
1. prana - regulira cirkulaciju, tjelesnu temperaturu, gutanje, disanje, emocije i nalazi se u području prsnog koša.
2. samana - regulira metaboličke aktivnosti, nalazi se u gornjem abdomenu.
3. apana - regulira "eliminaciju" (mokrenje, defekacija, menstruacija) i reproduktivne funkcije te potpomaže u porođaju. Kada nije regulirana stvara osjećaj tromosti i težine. Nalazi se u području ispod pupka.
4. udhana - nalazi se iznad prsnog koša/grla i upravlja čulima, osjećajem ravnoteže, pomaže u povraćanju i proizvodnji zvuka (uz samanu)
5. vyana - sveprožimajuća. Sudjeluje u cirkulaciji, regulaciji i usklađivanju cjelokupnog sistema odnosno nervnog sustava.
Uz njih postoji i pet sporednih upaprana.
-NADIJI-
U tijelu prana putuje nadijima, "kanalima"(poput kineskih meridijana) kojih broj nije jasno definiran. Neki izvori kažu 72.000, neki 148.000, neki milijun. Možda su te brojke tu samo da bi ukazale na brojnost, a ne dale konkretan podatak. Budući nadiji pranu u teoriji dovode do svake stanice tijela njihov broj mora biti pozamašan. Problemi/bolesti se javljaju u slučaju neispravnog protoka prane.
Među nadijima međutim posebno su važni ida, pingala i šušumna te se najveći dio rada usmjerava na njih. Šušumna je pri tome bitna za duhovnu više nego rekreativnu i terapijsku praksu koja se bavi prvenstveno balansiranjem ide i pingale.
Pingalu vežemo sa: suncem, toplinom, tjelesnom aktivnošću, snagom, muževnošću, racionalnošću, asertivnošću (yang) te desnom stranom tijela.
Idu vežemo sa: mjesecom, hladnoćom, mentalnom aktivnošću, podložnošću, pasivnošću, ženstvenošću, emocijama (yin) te lijevom stranom tijela.
Ida i pingala počinju u bazi kičme (ida lijevo, pingala desno), uspinju se unakrsno se križajući ("osmice") da bi završile u području čela na suprotnim stranama. Šušumna je centralni kanal između njih koji odgovara kičmi.
Ida i Pingala u stvari nisu jedinstveni već skupine nadija (snop) koji se zajedno kreću i pritom granaju. Na mjestima njihova križanja nalaze se "kontrolni punktevi" različitih psihičkih i fizičkih aktivnosti (prana pokreće i jedne i druge) koje nazivamo čakrama.
-ČAKRE-
Razni sustavi donekle razlikuju smještaj, pa i broj tih centara pri čemu posebno uočavamo razlike između Hinduskih i Budističkih izvora.
Također postoje razlike u opisivanju i definiranju Nabrajanje svih tih varijacija bi uzelo previše prostora pa ćemo se usmjeriti samo na jedan pravac.
U hindu jogi čakri (kotač, okretanje) je uglavnom sedam i to (od najniže prema gore):
1. muladhara (mula-temelj, adhara-podržavati) - Područje svih (manjine realiziranih kao određena osobnost i većine nerealiziranih) potencijala. Povezano sa apana funkcijama (eliminacije, reprodukcije..). Osoba kojoj je tu glavnina aktivnosti prane usmjerena je na bazne aktivnosti (seks, novac, preživljavanje..)
2. svadishtana (sva-sebstvo, adištana-utemeljenost, mjesto boravka, rezidencija) - predstavlja svjesnost, svjesnu aktvnost, samosvjest. Korištenje volje i uma, ne samo instinktivnih poriva, svjesni izbori i odabiri.
3. manipuraka (man-um, dragulj, puraka-punina, ispunjenje) - punina svjesnosti, ovladavanje umom, nadilaženje usmjerenosti na sebe.
4. anahata (neozljeđen, neudaren) - stanje neuništivosti, gdje prebiva suština, izvor, duša. Povezuje se ponekad sa idejom prvotnog, vječnog i neproizvedenog zvuka (anahata nad). Taj zvuk je jedna od "refleksija" smirenog "jezera" uma (koji je cilj joge prema Patanjaliju). Čakre iznad ove više su pitanje manifestacije nego realizacije.
5. vishuddhi (vi-posebno, shuddhi-čist) - komunikacija i prenošenje drugima pročišćeno duhovnom praksom i iskustvom.
6. agja (naredba, priziv) - suptilna sila, karizma, utjecaj na okolinu samim prisustvom "ubermensch"
7. sahasrara - ovom se čakrom u praksi ne bavimo, osobni napor ju ne može kontrolirati niti se može opisivati, već se radi o nečemu što se nakon postizanja vlastitog maksimuma eventualno može spontano desiti.
-SHARIRA-
Sharira označava tijelo, odnosno različita "tijela" koja nisu fizička pojava već određena funkcionalna i izdvojiva cjelina ljudskog kompleksa. Postoje različite podjele sa raznim brojevma takvih "tijela". Također se koristi termin koša (vreća), no njega se koristi i za neke druge strukture unutar fizičkog tijela.
Podjeliti ćemo na najjednostavnija tri:
1. shtula sarira - fizičko tijelo
2. sukshma sarira - suptilno tijelo
3. karana sarira - kazualno tijelo
Ta tijela se dalje mogu analizirati, uzmimo za primjer najgrublje fizičko tijelo, odnosno stula sariru (možemo poistovjetiti sa anamayakoshom iz slične podjele). U njemu prepoznajemo 7 dathua (građevna jedinica), zajedničkim imenom saptadhatu (sapta-sedam), a koji predstavljaju određene kategorije tjelesnih sustava. Također prepoznajemo trinaest agnia (vatri) u tri kategorije, a koji su neophodni za transformacije materije među tim sustavima (od izvora u hrani). Još jedna podjela sustava je po ranije spomenutim košama, ovdje ne u smislu različitih "tijela" već sustava unutar fizičkog tijela itd.
Nešto o chakrama, nadijima i ostalim điđa-miđama
"Ezoterična anatomija" joge, kako smo to u naslovu nazvali, se može svest na pranu i na puteve toka prane.
-PRANA-
Pranu bi mogli opisati kao suptilnu sveprožimajuću silu koju uglavnom ne možemo kao takvu detektirati već samo iskusiti njene manifestacije. Svaka postojeća struktura može egzistirati i djelovati samo zahvaljujući toj sili pa to vrijedi i za ljudsko tijelo.
U ljudskom tijelu razlikujemo 5 glavnih podvrsta prane:
1. prana - regulira cirkulaciju, tjelesnu temperaturu, gutanje, disanje, emocije i nalazi se u području prsnog koša.
2. samana - regulira metaboličke aktivnosti, nalazi se u gornjem abdomenu.
3. apana - regulira "eliminaciju" (mokrenje, defekacija, menstruacija) i reproduktivne funkcije te potpomaže u porođaju. Kada nije regulirana stvara osjećaj tromosti i težine. Nalazi se u području ispod pupka.
4. udhana - nalazi se iznad prsnog koša/grla i upravlja čulima, osjećajem ravnoteže, pomaže u povraćanju i proizvodnji zvuka (uz samanu)
5. vyana - sveprožimajuća. Sudjeluje u cirkulaciji, regulaciji i usklađivanju cjelokupnog sistema odnosno nervnog sustava.
Uz njih postoji i pet sporednih upaprana.
-NADIJI-
U tijelu prana putuje nadijima, "kanalima"(poput kineskih meridijana) kojih broj nije jasno definiran. Neki izvori kažu 72.000, neki 148.000, neki milijun. Možda su te brojke tu samo da bi ukazale na brojnost, a ne dale konkretan podatak. Budući nadiji pranu u teoriji dovode do svake stanice tijela njihov broj mora biti pozamašan. Problemi/bolesti se javljaju u slučaju neispravnog protoka prane.
Među nadijima međutim posebno su važni ida, pingala i šušumna te se najveći dio rada usmjerava na njih. Šušumna je pri tome bitna za duhovnu više nego rekreativnu i terapijsku praksu koja se bavi prvenstveno balansiranjem ide i pingale.
Pingalu vežemo sa: suncem, toplinom, tjelesnom aktivnošću, snagom, muževnošću, racionalnošću, asertivnošću (yang) te desnom stranom tijela.
Idu vežemo sa: mjesecom, hladnoćom, mentalnom aktivnošću, podložnošću, pasivnošću, ženstvenošću, emocijama (yin) te lijevom stranom tijela.
Ida i pingala počinju u bazi kičme (ida lijevo, pingala desno), uspinju se unakrsno se križajući ("osmice") da bi završile u području čela na suprotnim stranama. Šušumna je centralni kanal između njih koji odgovara kičmi.
Ida i Pingala u stvari nisu jedinstveni već skupine nadija (snop) koji se zajedno kreću i pritom granaju. Na mjestima njihova križanja nalaze se "kontrolni punktevi" različitih psihičkih i fizičkih aktivnosti (prana pokreće i jedne i druge) koje nazivamo čakrama.
-ČAKRE-
Razni sustavi donekle razlikuju smještaj, pa i broj tih centara pri čemu posebno uočavamo razlike između Hinduskih i Budističkih izvora.
Također postoje razlike u opisivanju i definiranju Nabrajanje svih tih varijacija bi uzelo previše prostora pa ćemo se usmjeriti samo na jedan pravac.
U hindu jogi čakri (kotač, okretanje) je uglavnom sedam i to (od najniže prema gore):
1. muladhara (mula-temelj, adhara-podržavati) - Područje svih (manjine realiziranih kao određena osobnost i većine nerealiziranih) potencijala. Povezano sa apana funkcijama (eliminacije, reprodukcije..). Osoba kojoj je tu glavnina aktivnosti prane usmjerena je na bazne aktivnosti (seks, novac, preživljavanje..)
2. svadishtana (sva-sebstvo, adištana-utemeljenost, mjesto boravka, rezidencija) - predstavlja svjesnost, svjesnu aktvnost, samosvjest. Korištenje volje i uma, ne samo instinktivnih poriva, svjesni izbori i odabiri.
3. manipuraka (man-um, dragulj, puraka-punina, ispunjenje) - punina svjesnosti, ovladavanje umom, nadilaženje usmjerenosti na sebe.
4. anahata (neozljeđen, neudaren) - stanje neuništivosti, gdje prebiva suština, izvor, duša. Povezuje se ponekad sa idejom prvotnog, vječnog i neproizvedenog zvuka (anahata nad). Taj zvuk je jedna od "refleksija" smirenog "jezera" uma (koji je cilj joge prema Patanjaliju). Čakre iznad ove više su pitanje manifestacije nego realizacije.
5. vishuddhi (vi-posebno, shuddhi-čist) - komunikacija i prenošenje drugima pročišćeno duhovnom praksom i iskustvom.
6. agja (naredba, priziv) - suptilna sila, karizma, utjecaj na okolinu samim prisustvom "ubermensch"
7. sahasrara - ovom se čakrom u praksi ne bavimo, osobni napor ju ne može kontrolirati niti se može opisivati, već se radi o nečemu što se nakon postizanja vlastitog maksimuma eventualno može spontano desiti.
-SHARIRA-
Sharira označava tijelo, odnosno različita "tijela" koja nisu fizička pojava već određena funkcionalna i izdvojiva cjelina ljudskog kompleksa. Postoje različite podjele sa raznim brojevma takvih "tijela". Također se koristi termin koša (vreća), no njega se koristi i za neke druge strukture unutar fizičkog tijela.
Podjeliti ćemo na najjednostavnija tri:
1. shtula sarira - fizičko tijelo
2. sukshma sarira - suptilno tijelo
3. karana sarira - kazualno tijelo
Ta tijela se dalje mogu analizirati, uzmimo za primjer najgrublje fizičko tijelo, odnosno stula sariru (možemo poistovjetiti sa anamayakoshom iz slične podjele). U njemu prepoznajemo 7 dathua (građevna jedinica), zajedničkim imenom saptadhatu (sapta-sedam), a koji predstavljaju određene kategorije tjelesnih sustava. Također prepoznajemo trinaest agnia (vatri) u tri kategorije, a koji su neophodni za transformacije materije među tim sustavima (od izvora u hrani). Još jedna podjela sustava je po ranije spomenutim košama, ovdje ne u smislu različitih "tijela" već sustava unutar fizičkog tijela itd.
Нема коментара:
Постави коментар