Dinamičnost
svetske ekonomije zahteva od svojih učesnika (države,
institucija, kompanija i drugih subjekata) stalno
usavršavanje i prilagođavanje novonastalim situacijama. Opsednutost
učinkom, koji podrazumeva stabilan, odnosno što veći profit
na srednji i dugi rok, stavlja rukovodioce (lidere i
menadžere) pred veliki izazov. Doskorašnjim pokretačkim
silama razvoja svetske privrede (strahovi, pohlepa,
materijalno blagostanje i moć) pridružuju se i potrebe
za zdravljem i zdravim životom, za aktivnošću i smislenim radom, za
stvaralaštvom, ugledom, ljubavlju. Među njima najvažnije
mesto svakako zauzima potreba za samorealizacijom.
Upravljanje
sobom i drugima (pojedincima, grupama i širom
društvenom zajednicom) tj. njihovim motivima i ponašanjem, postao je
najvažniji element poslovanja. Na taj način direktno se
utiče na rezultate poslovanja, materijalno blagostanje
svih, ali se isto tako zadire u najdublju suštinu
čoveka, u ono što ga čini bićem različitim od svih
drugih a to je svesna realizacija potencijala. Stoga je najvažniji zadatak lidera duhovnog karaktera.
Lider treba da stvori uslove koji podstiču procese
samorealizacije kod svojih sledbenika, procese koji
omogućavaju realizaciju ovog nagona, svojstvenog svim ljudskim
bićima.
Pred
lidere se postavlja težak zadatak da najpre u sebi stvore
harmoniju duhovnog i materijalnog i da zatim to prenesu na druge.
Zato je ova knjiga namenjena prvenstveno liderima, ali i
svima onima koji tragaju za Istinom o sebi.
Ova
knjiga je bazirana na osnovu višegodišnjeg iskustva
rada sa liderima, ali je takođe dobila potporu naučnog
pristupa koji je predstavljen projektom istraživanja uticaja
meditacije na emocionalne kompetencije i zadovoljstvo životom
lidera. Istraživanje je trajalo nekoliko meseci zajedno
sa prikupljanjem podataka, statističkom analizom i
interpretacijom dobijenih podataka. Cilj istraživanja
je bio da se ispita uticaj meditacije, i da se prikažu
razlike između onih lidera koji praktikuju i onih koji
ne praktikuju meditaciju.
Instrumenti
koji su bili korišćeni su standardizovani psihološki
testovi koji su merili emocionalnu kompetentnost i
zadovoljstvo životom lidera. Tri grupe sposobnosti su bile
ispitivane: sposobnost uočavanja i
razumevanja emocija; sposobnost izražavanja i imenovanja emocija;
sposobnost regulacije i upravljanja emocijama.
Test zadovoljstva životom sastojao se iz 5 tvrdnji.
Uzorak
koji je bio obuhvaćen ovim istraživanjem sadržao je
210 lidera meditanata (106 muškaraca i 104 žene) i 215
lidera nemeditanata (110 muškaraca i 105 žena).
– Osnovni zaključak:
a) Postoji
statistički značajna razlika između lidera meditanata i
lidera nemeditanata u odnosu na tri komponente
emocionalne kompetentnosti te bismo mogli da zaključimo da lideri
meditanti bolje uočavaju i razumeju tuđe emocije,
zatim da bolje izražavaju i imenuju sopstvene emocije i da
imaju bolju sposobnost regulacije i upravljanja emocijama.
b) Lideri
meditanti su postigli statistički značajno veće
rezultate od lidera nemeditanata na skali zadovoljstva
životom.
c) Ne postoji statistički značajna razlika između polova u emocionalnoj kompetentnosti.
d) “Meditativni
staž” (godine meditiranja) i intenzitet meditiranja, u
smislu broja nedeljnog praktikovanja i sati
meditiranja, igraju značajnu ulogu.
e)
Sa povećanjem “meditativnog staža” u proseku su se
povećali i rezultati na sve tri grupe ispitivanih
kompetencija. Što znači da se sa povećanjem
meditativnog staža povećava sposobnost uočavanja i razumevanja
emocija, zatim sposobnost izražavanja i imenovanja emocija i
sposobnost regulacije i upravljanja emocijama, kao i zadovoljstvo životom.
f)
Sa povećanjem intenziteta meditiranja (nedeljne
učestalosti) u proseku su se povećali i rezultati kod
prve grupe emocionalnih kompetencija (sposobnost
uočavanja i razumevanja emocija) i kad je u pitanju
zadovoljstvo životom. Što znači da se sa povećanjem inteziteta
meditiranja (nedeljne učestalosti) povećava sposobnost
uočavanja i razumevanja emocija, kao i zadovoljstvo
životom.
1. RAZVOJ SVESNOSTI LIDERA
Integralni lider zahteva integralni pristup. Da bi neko postao integralni lider, treba da ima u vidu sledeće:
– Lideri se stvaraju
a ne rađaju, iako određeni genetski potencijal ima
ulogu. Tako na primer, osobine izražene IQ-om
prvenstveno su predodređene genetski, dok se osobine izražene EQ-om i
SQ-om stvaraju u toku života i postaju trajno vlasništvo.
– Nužnost povezivanja aspekata:
• fizičkog (briga o zdravlju, najmanje u onoj meri koliko ne ometa ostale aktivnosti);
• mentalnog
(fokus misli, odnosno eliminacija svih suvišnih
mentalnih sadržaja, osim onih koji su u funkciji liderove misije);
• emocionalnog (harmonizacija emocija i harmonizacija emocija i misli);
• duhovnog
(pogled na Istinu o sebi i okruženju, istovetnost
misli i akcije, svog bića i okruženja, kada se insisitira na
sreći svih).
–
Emocionalne i duhovne navike su naučene. Omiljeno stanje uma
dominira emocionalnom i duhovnom strukturom stvarajući ili
destabilizirajući emocionalnu i duhovnu harmoniju.
–
Liderstvo kao instrument samospoznaje i komunikacije jeste znanje
koje se uči i može da se razvija tokom života.
Razvoj svesnosti lidera posmatrali smo sa sledećih aspekata:
– primarnih potencijala lidera,
– motivacije,
– puta svesnosti (ili autentičnog pristupa sebi),
– metoda i
– puta ka promeni (ili procesa razvoja).
1.1. PRIMARNI POTENCIJALI
Svaki
čovek ima snagu suštine iz koje potiče (to je Apsolut,
Stvarnost, Univezum, Sopstvo, Jastvo) a koja se može prepoznati u
vremenu i prostoru kroz primarne ljudske potencijale:
– Racionalnost,
tj. sposobnost da se shvate različiti procesi, što
svoji, što tuđi, kao i tzv. objektivni svet (kroz
uočavanje uzročno-posledičnih veza između ljudi i
pojava, odnosno, unutar procesa u manifestovanom svetu. U osnovi ove
sposobnosti je um, odnosno njegovo ustrojstvo:
–
primarni doživljaj čoveka da postoji (“ja postojim”) tj.
shvatanje sebe kao individue odvojene od drugih i od sveta, a opet u
interakciji i sa drugima i sa svetom;
–
dualistički obrazac funkcionisanja uma, “pozitivno-negativno”,
“dobro-loše”, “gore-dole”, “levo-desno”, a u čijoj se osnovi
nalazi doživljaj “prijatno-neprijatno”.
– Razmena vibracija,
tj. sposobnost da dajemo i primamo ljubav, kao emocije
iz koje proizilaze i sve druge. Ljubav ili znanje o sebi
izvor je svih emocija i misli. Razmena vibracija u osnovi predstavlja
razmenu znanja (bez obzira na definiciju pojma –
naučnu, religijsku, iskustvenu, duhovnu) i iskustava.
Život
se ostvaruje i mi ga sagledavamo po principu dualnih
koncepata, a komunikacija između ljudi ostvaruje se razmenom iskustava.
Primarni
doživljaj o sopstvenom postojanju stvara iluziju
odvojenosti. Na taj način stiče se utisak o razmeni vibracija
između sebe i drugih koji je u osnovi lažan. S obzirom na to da
su drugi (ali i okruženje) samo naša projekcija,
razmena vibracija nije ništa drugo nego kretanje unutar
našeg sopstvenog uma, u kome jedan deo uma (tzv. parcijalni um)
komunicira (razmenjuje vibracije) sa drugim delom uma (opet
parcijalni um). Vrhunac ovog procesa razmene dostiže se
kreativnom empatijom.
[1]
– Spontanost, tj. sposobnost da ulazimo u flow-stanje kroz namerno i spontano harmonizovanje tzv. mentalnog i tzv. radnog uma. Mentalni (misleći) um
funkcioniše neposredno na principu dualnosti i na
reakcijama koje iz tog procesa proizilaze. Tako je on (mentalni um) –
onaj koji stvara koncepte, svrstava, upoređuje, sumnja,
postavlja pitanja, zamišlja, sudi, ili se, pak, ljuti,
tuguje, pati, mrzi, gnevan je, zabrinut, znatiželjan,
ljubomoran, često mu je dosadno i sl. Mentalni um proizilazi iz “lažnog
ja”, a to je, poistovećenost sebe samo sa fizičkim
telom i umom (osećanjima i mislima).
Radni um je onaj koji koristeći misleći um, omogućava ulazak u flow-stanje
– stanje prepuštenosti i poistovećenosti sa onim što
se radi. Na primer, kada je slikar u pitanju, misleći um će
odabrati stalak i platno, izabrati temu i početi da slika, a posle
nekog vremena će preko radnog uma ući u flow-stanje,
ruka će biti kao “vođena”. Često umetnici kažu da ne
znaju zašto i kako su nešto naslikali, nego
objašnjavaju da ih je nešto vodilo, da im je tako došlo,
a u suštini reč je o procesima samoosvešćivanja čiji
instrumenti, misleći i radni um, omogućavaju realizaciju slike.
Spontanost u smislu sposobnosti da se ulazi i biva u flow‑stanju, jeste prirodni proces čoveka, posebno izražen kod male dece.
– Nagon za samoostvarenjem
je pored nagona za samoodržanjem (za životom) i nagona
za održanjem vrste (seksualni nagon), najvažniji. Ovaj
nagon jedino ima čovek, i da podsetimo, kod većine
ljudi on počinje da se manifestuje između 32–42 godine.
– Sposobnost verovanja.
Od živih bića ovu sposbnost jedino ima čovek. Iz nje
proizilazi sposobnost posvećivanja, u čijoj osnovi je
um, ali ga posvećenost harmonizuje i daje mu novi
kvalitet (no jedino ukoliko je ta posvećenost usmerena
na traganje za Istinom). Ovaj proces posvećivanja (usmeravanja)
uma ima za rezultat osvešćenost uma, odnosno njegovu
transformaciju. Transformacija uma podrazumeva:
– spokojstvo uma,
odnosno neuznemirenost, nevezanost, odsustvo strahova,
slobodu od ciljeva, dualnosti i opčinjenosti, stalno usmeravanje
emocija i misli ka Apsolutu, Stvarnosti, Univezumu, Sopstvu,
Jastvu, Bogu i
– osvešćeno anagažovanje uma.
Stalni i optimalni proces ispoljavanja i međusobnog
povezivanja manifestacija svesnosti (život, vreme,
prostor, individua, duhovnost), u čijoj osnovi je ljubav prema
Istini u sebi, prema svojoj suštini.
1.2. MOTIVACIJA
Motivacija
u kontekstu razvoja svesnosti ima uopšteni pristup,
zajednički za sve ljude, ali i posebni koji je u vezi sa liderima i
liderstvom.
1.2.1. Opšta motivacija:
– Osnov za motivaciju:
• prepoznavanje nagona za samorealizacijom;
• prepoznavanje procesa samoindividuacije (samorealizacije);
• samorealizacija kao osnov samomotivacije.
– Samosvesnost:
• samospoznavanje ili znanje o sebi, odnosno traženje odgovora na pitanje: Ko sam ja?;
• prepoznavanje, kanalisanje i realizacija svojih potencijala;
• prepoznavanje i uživanje u sopstvenoj originalnosti.
– Samospoznavanje:
• samomotivacija kroz težnju za realizacijom sebe i svojih potencijala;
• prepoznavanje svojih pozitivnih i negativnih osobina, i svog pozitivnog i negativnog ponašanja;
• traženje odgovora na pitanje: Ko sam ja kao zasebna individua?
– Prihvatanje sebe:
•
prihvatanje sebe onakvi kakvi jesmo, bez samoosuđivanja,
samosažaljevanja, gordosti, ili bilo kakvih preterivanja;
• oproštaj za sve negativno, svesno i nesvesno učinjeno sebi i drugima;
• prihvatanje života onako kako on dolazi, bez prozivanja sudbine ili Univezuma za ono što nam se događa.
– Upravljanje sobom:
• svesnost da je nagon za delovanjem u korenu svake emocije, da je on početni impuls emotivnog procesa;
•
transformacija uma u cilju preuzimanja odgovornosti za sopstvene
misli i emocije, jer one imaju stvarne posledice;
• kanalisanje sopstvenih potencijala i sposobnosti u optimalnom pravcu (selektivno aktiviranje i delovanje).
– Kanalisanje odnosa sa drugima:
• pozicioniranje sebe kod drugih i obratno, drugih kod sebe;
• nastojanje da neko bude shvaćen i prihvaćen onakav kakav jeste;
• nastojanje da se bude uvažen, da se ima pravedan tretman.
1.2.2. Posebna motivacija:
– Samorazvoj u smislu kontinuiranog učenja, kroz školovanje (eksplicitno) i kroz životne situacije (implicitno).
– “Unutrašnja moć”, kao sposobnost kanalisanja svojih sposobnosti i njihova upotreba u porodici, poslu i širem okruženju.
– Razvoj i ispoljavanje kreativnosti kao radosne aktivnosti koja nas ispunjava dovodeći nas u flow-stanje.
– Posvećenost idejama, vizijama, organizaciji, instituciji i grupi.
– Pomaganje drugima, kao instrument u sopstvenom razvoju, afirmaciji i pronalaženju sebe.
– Materijalno blagostanje za sebe i druge.
1.2.3. Liderstvo kao motiv:
– Instrument samospoznaje i svekoliki razvoj ličnosti kroz porodicu, organizaciju, instituciju i širu zajednicu.
– Osećaj pozvanosti da se bude lider.
– Integracija znanja, iskustva i umeća i njihova primena u datom vremenu i prostoru.
– Razvoj karijere kao mogućnost dostizanja profesionalnog vrhunca.
– Politička, ekonomska i druga “moć”, za koju se ne može biti vezan jer ona tada gubi smisao.
– Konkretne emocije,
strah, ljutnja, bes, žudnja, mogu biti pokretači, ali
ne mogu trajno da opstanu kao motivacija, jer je njihov
domet ograničen i u suprotnosti sa suštinom čoveka kao bića.
Početkom
21. veka sve više provejava još jedna zanimljiva
motivisanost a to je biti u grupi lidera koji čine tzv. kritičnu masu samoosvešćenih (prosvetljenih) lidera,
ili onih koji su blizu tog stanja, koji svojim
postojanjem i delovanjem rezonantno pokreću
čovečanstvo. Njihova svesnost je njihova “motivacija”. Njih ispunjava
svesnost sopstvenog postojanja i njihovo neposredno
delovanje prema drugima i okruženju.
1.3. PUT SVESNOSTI
Jedina mogućnost da se reši misterija čoveka, odnosno odgovori na pitanja: Ko je čovek? Šta je čovek? Odakle dolazi?, jeste samorealizacija ili samoostvarivanje kroz samoistraživanje i posvećivanje.
Traženje
suštine ili Apsoluta, Stvarnosti, Univezuma, Sopstva,
Jastva ili Boga, najveći je od svih poduhvata, put pun opasnosti,
krivina, iznenađenja. Njime ne menjamo samo sebe i
svoju sudbinu već i svet u kome živimo.
Zaista,
umu je neshvatljivo da živimo u svetu koji je privid,
da smo jedno i da je to jedno sam Apsolut (Stvarnost, Univerzum,
Sopstvo, Jastvo, Bog). Proces koji zovemo život odvija
se u datom (definisanom) vremenu i prostoru, a većina
ljudi ne shvata da su vreme i prostor neodvojivi od
uma. Elementi uma (čula, percepcija, memorija, emocije, misli, koncepti)
stvaraju svet koji doživljavamo kao stvaran. Um najpre
emituje (projektuje) vibracije, potom ih prima preko
čula i sumira u slike i predstave i tako oblikuje svet.
Sve
što vidimo (ali i ono što ne vidimo, uključujući i
“nevidljivi kosmos”) i doživljavamo, samo su projekcija i odrazi našeg
uma.
Poistovećujući
sebe sa umom, fizičkim telom i drugim manifestacijama
svesnosti, većina ljudi se nalazi u začaranom krugu, u
kome se i sama svesnost doživljava kao nešto odvojeno od Apsoluta u
sebi.
Samoistraživanje i posvećivanje zahteva osvešćivanje (transcedenciju) uma, što podrazumeva odvezivanje od:
– fizičkog tela.
Većina veoma lako shvata i prihvata da ne predstavlja
samo fizičko telo (telo je ipak neophodan uslov
manifestovanja svesnosti);
– uma,
od koga se većina teško odriče, jer pogrešno
pretpostavlja da um treba da eliminiše umesto da ga transformiše tako da
bude spokojan i osvešćeno angažovan;
– individualne svesnosti,
koja je poslednja “nada” samoidentifikacije i
posebnosti, jer mnogi misle da ako se “odvežu” od
sopstvene svesnosti, gube sebe, a reč je o ucelovljavanju i spoznaji da
smo svi jedno.
Zbog
svih ovih poistovećivanja sa fizičkim telom, umom i
svesnošću, i zbog jake vezanosti za njih i stvorenog doživljaja
odvojenosti od Apsoluta i drugih ljudi, javljaju se različiti
strahovi – od smrti, bolesti, nerealizovanosti. Ali,
rešenost da se dokuči prava Istina o sebi oslabiće i
preobraziti i poslednje strahove.
Mnogi
u samoistraživanju vide napredak u duhovnosti, ali i
želju da se poboljša tzv. dnevni život, zdravlje, materijalni status,
društveni položaj, koji mogu biti samo namerni ili
nenamerni, ali ipak sporedni procesi proizašli iz
traženja Istine o sebi.
Ako
u samoistraživanju i postoji nešto što nedovoljno precizno
možemo nazvati “ambicijom” ili “ciljem” (“svrhom”), to tada treba
da ima samo jedan nivo – eliminaciju smetnji za
spontano ispoljavanje sebe kao svog prirodnog stanja.
Put svesnosti dostiže svoju zrelost u znanju o sebi i življenju u sadašnjem trenutku (“sada i ovde”).
Napuštanje ovog puta odvodi nas u lavirint
beskonačnih i bespotrebnih pitanja, podvaja um (usitnjava naš
doživljaj stvarnosti) i udaljava čoveka od njegove suštine.
Čovekov uvid postaje kao “pogled zamagljen lepezom
moći” – izmanipulisan umom.
Put svesnosti ima niz elemenata, od kojih izdvajamo samo neke:
– Čovek;
– Samoistraživanje;
– Praksa;
– Sloboda od koncepata;
– Celovitost.
1.3.1. Čovek
–
Čoveku kao krajnjem (najuzvišenijem), spontanom procesu
Apsoluta i manifestovanog sveta (Univerzuma) dato je sve što mu je
potrebno da pronađe ono što nikada nije izgubio.
–
Čovek ima sve potrebne instrumente, pre svega telo, um
i svesnost, koje može da koristi pri samospoznavanju, odnosno
istraživanju sebe.
– Uz pomoć uma kao polazišta čoveka,
ostvaruju se svi procesi koji započinju i završavaju u
nama samima – sa nastankom i nestankom uma ovaj svet
se rađa i umire. Slično kao kada zapadnemo u duboki
san, svet nestane (nemamo iskustvo o svetu), kada se budimo,
um se aktivira i registruje svet oko sebe koji je sam projektovao.
–
Saznanje “ja sam” ili “ja postojim” jeste iskustvo uma, koje
rađa sve mentalne, emocionalne, duhovne, energetske i druge
procese u vremenu i prostoru.
–
Sve je spontano (što ne znači haotično), i ništa ne
može da se izabira, jer da može, mnogi ne bi izabrali telo koje imaju,
ne bi živeli tu gde žive, ne bi radili poslove koje
rade itd. Iluzija da biramo svoje puteve – proizvod je
uma, i zasniva se na njegovom dualističkom konceptu o
slobodi. Onaj koji bira je parcijalni um, dok celoviti um jednostavno
postoji.
1.3.2. Samoistraživanje
–
Sve aktivnosti su deo totalne manifestacije. Ako tražite
bilo šta, polazeći od teze da ste individua odvojena od drugih,
bićete izgubljeni, tj. izgubićete se u zakucima uma.
–
Ako se istražuje bez ljubavi (bez uviđanja Apsoluta u
sebi i drugima), nikada neće se ništa kvalitetno spoznati. Pri tome je lično iskustvo najvažnije, a potom je potrebno osloboditi se i tog iskustva i živeti u Istini.
–
Osnovni praktični savet (o kome ćemo kasnije opširnije
govoriti) jeste da se ne beži ni u prošlost, niti u budućnost.
Treba biti “ovde i sada”, zato što se na osnovu prošlosti
stvaraju koncepti o dobrom i lošem koji se projektuju u
budućnost. Na taj način se, međutim, gubi sadašnji
trenutak.
–
Razvijanje svesnosti je ograničen cilj. Bez njenog
sazrevanja ili ucelovljavanja razvoj se nalazi u okvirima ega (dualizma
ja – drugi).
1.3.3. Praksa
–
Razvoj svesnosti je praksa (mentalna, emocionalna i
duhovna), posvećenje koje se sprovodi 24 časa dnevno. Čak i kada
se ucelovi um, praksa se nastavlja dalje.
– Praksa otkriva kako prednosti, tako i nedostatke. Putem prakse nedostaci ostaju iza nas.
–
Kada se obraćate “Onome što je veće od nas, što je naš
izvor” (Apsolutu, Stvarnosti, Sopstvu, Jastvu, Bogu) molitvom ili čak
samom pomišlju – vi sopstveni um usmeravate na njegovu
suštinu. Ovakvim obraćanjem pokreću se procesi “iznad
uma” (iznad dualističkog uma), koje je inače nemoguće
aktivirati samo upornošću (voljom).
[2]
–
Različita pravila ponašanja, metode posmatranja,
razmišljanja, analiziranja i meditiranja, jesu ograničenja koja su nužna dokle god je um čoveka “nedisciplinovan”.
Sa njegovim osvešćivanjem (ucelovljavanjem), emocije i
misli, a time i postupci postaju spontani i usklađeni
sa celinom uma koja nosi izvornu vibraciju i
celomudrenost.
–
Ako se molite za nešto, ili samo mislite u okvirima želje,
povećava se zavisnost od želje, zato je dobro samoistraživati, biti
uporan i sačekati bez očekivanja.
1.3.4. Sloboda od koncepata
–
Kada nešto učite, studirate, istražujete – vi samo
pokušavate da se setite nekog koncepta koji već nosite u sebi, stoga je krajnji
cilj – svesnost bez koncepata ili svesna
konceptualnost, a ne konceptualna svesnost.
–
Vodite računa da ne idealizujete principe logičkog
razmišljanja, nego više utičite na konstantan razvoj EQ i SQ, jer ako
više deluje IQ u odnosu na EQ i SQ, otvara se put ka
usamljenosti, brizi, agresiji, depresiji.
–
Često je proces samoistraživanja povezan sa potrebom da
se sakupi (poseduje) znanje, ali to znanje je uvek ograničeno vremenom
i prostorom u kome se individua ispoljava, zato se za
njega ne treba vezivati nego tražiti znanje o suštini sebe.
–
Sve dotle dok postoje vezanosti za koncepte o fizičkom
telu, umu, individualnosti, odnosno sve dok postoji bilo koji oblik vezanosti za sopstveni identitet (“ja sam ovo ili ono”), postojaće žarište straha i patnji, što blokira razvoj svesnosti.
–
Mora postojati hrabrost da se izgubi individualnost (što ne
znači da nje nema, nego da nismo vezani za nju) i njen ekstremni
vid – egoizam, kako bismo osvanuli u stanju spontanog ispoljavanja saosećanja kao prirodnog izraza (jasne) svesnosti.
1.3.5. Celovitost
–
Ne težite da budete savršeni, samo budite to što jeste – ne
savršenstvo, nego celovitost (potpunost). Savršenstvo u vremenu i
prostoru ne postoji, jer su to manifestacije, ali
savršenstvo postoji u Apsolutu, Stvarnosti, no tamo
nema individue!
– Iskustvo celovitosti, odnosno svesnosti celine uma ili potpune svesnosti, jeste najznačajnije iskustvo. To je iskustvo potpunog identiteta.
– Iskustvo celovitosti dovodi do slobode od:
• strahova,
koji proizilaze iz poistovećenosti sa fizičkim telom i
umom, i iz vezanosti za njih. Strahovi proizilaze iz
doživljaja odvojenosti sebe kao individue od drugih i Apsoluta,
Stvarnosti;
• želja,
u čijoj osnovi je prethodno iskustvo o prijatnom i
neprijatnom, deponovano u memoriji, iz čega proizilaze želje da se dobro
ponovi, a loše izbegne, što u oba slučaja vodi
vezanosti i blokira mogućnost realizacije u sadašnjem
trenutku;
• opterećenog razmišljanja,
odnosno nekontrolisanog priliva emocija i misli
(opterećenost problemima koji se stalno vraćaju u vidu
misli koje potom prate emocionalne reakcije).
–
Razmišljanje bez dovoljno svesnosti o sebi, dovodi do pokornosti egu
i destruktivnim konceptima, stoga je raspad ega (odnosno
njegova transcendencija) uslov celovitosti.
–
Mentalna i emocionalna svesnost se zasnivaju na dualnosti, a duhovna
na celovitosti. Duhovnu svesnost karakteriše:
• spokojan um, u kojem su emocije i misli harmonizovane na nivou celine i
• spontanosti, zasnovane na nedualnosti i kreativnoj empatiji.
1.4. METOD
Metodološki pristup treba da sadrži: opšti i konkretan pristup:
1.4.1. Opšti pristup:
– Znanje o tome da je svesnost:
• opšti faktor (izvor) svekolikog ispoljavanja;
• proces kroz koji sve nastaje i nestaje;
• mogućnost svekolikog iskustva.
– Uviđanje da u svesnosti treba tražiti odgovore na sva pitanja.
– Holistički pristup prema sebi i drugima,
tako da se povežu mentalni, emocionalni i duhovni
aspekti (na primer, ako se brzo donose racionalni
zaključci i deluje po njima, postoji opasnost da se ne ostvari
kreativna empatija i ne sagleda duhovna suština).
–
Pronalaženje i prepoznavanje volje da se bude otvoren prema sebi,
tj. spremnost za suočenje sa sobom te odbacivanje
pretpostavki (o tome šta može da se pronađe i desi što
je suprotno samoistraživanju). Potrebno je potpuno
poverenje u suštinu svog bića koje nikada ne greši i ne navodi na
pogrešan put.
– Spremnost na učenje i različite oblike sticanja znanja, kao što su školovanje, grupni i individualni rad.
–
Povezivanje konceptualnog i analitičkog razmišljanja, odnosno
opštih pristupa i njihove primene u konkretnim situacijama,
prema pojedincima i grupama.
–
Optimum teorije i puno praktičnih vežbi i primene znanja. Treba
imati na umu da je svaka životna situacija prilika za
komunikaciju sa sobom i drugima.
– Spremnost za rad na sebi kao ličnosti (personi), na svom ponašanju sagledavanjem ograničenja i slabosti.
– Kontinuirana prisutnost, odnosno praktikovanje samosvesnosti, spontanosti, holizma i zauzimanja gledišta uvek i na svakom mestu.
–
Poseban naglasak na razvoju EQ i SQ, što zahteva neophodnu
sveobuhvatnost i, kao što je poznato, najviše se isplati na vrhu –
što je veća uloga lidera u hijerarhiji, uticaj
tehničko-tehnološkog znanja je manji. S druge strane,
raste uloga emocionalnih i duhovnih kompetencija.
– Kanalisanje energije, pri čemu treba voditi računa o sledećem:
•
kod većine lidera (i ostalih) uobičajeni izvori energije
su voda, hrana, rekreacija, odmor, i to pod uslovom da se pravilno
koriste prema uputstvima stručnjaka. Često korišćen
metod “preguravanja izdržljivosti preko granica”
(maksimum potencijala, pa onda još “nešto malo iznad
granice”), može biti bumerang i izazvati iscrpljenost i demotivisanost;
•
kanalisanje uma kroz razne sisteme, kao što su: joga, či gong,
taj či, molitva, meditacija i sl, mnogo su značajniji izvor
energije. Sigurno da je optimalna upravo kombinacija
ovo dvoje (korišćenje uobičajenih izvora energije i
metode kanalisanje uma).
–
Ohrabrivanje ljudi da nađu sopstvene odgovore, radije nego da
se oslanjaju na odgovore drugih te da se u osnovi povezuju sa
onima koji imaju komplementarna umeća.
1.4.2. Plan delovanja
Plan delovanja treba da sadrži:
– Dijagnozu:
– procenu potreba, odnosno mesta (pozicija) koje lider treba da zauzme i posla koji treba da obavlja;
– procenu liderskih kompetencija (opštih i posebnih) koje on ima i koje su mu još potrebne;
– selekcija kompetencija, tako da se ne uči nepotrebno.
– Motivaciju:
–
određivanje ciljeva i zadataka, procenu moguće koristi za
organizaciju ili instituciju, i procenu samog lidera;
– procenu volje (koliko je neko spreman da se obučava);
–
učešće budućeg lidera (da prepozna sebe na budućoj
poziciji i u budućoj ulozi te njegovo prepoznavanje
ponuđenih ciljeva, puteva i metoda obuke);
–
procenu budućeg lidera o svom voljnom momentu (doživljaj
sopstvenih motiva koji imaju pokretačku snagu, kanalisanje
prihvatljivih i neprihvatljivih podsticaja, mogućnosti
izbora između alternativa u vezi sa doživljajem
slobodne volje i realizacije).
– Odabir pristupa:
–
ranije smo napomenuli da je liderstvo nešto što se uči (što ne
znači da svako može biti lider, ali mogu mnogi!);
–
definisanje prethodnih znanja, iskustava i umeća (školska
sprema, završene razne obuke i kursevi, znanje drugih jezika,
kompetencije);
–
oblikovanje plana za daljnju obuku kombinovanjem permanentne
dugoročne obuke (što ima relativno trajne efekte) sa kratkim i
povremenim obukama u obnavljanju znanja i umeća, ili da
se nauči neka specifična veština.
– Individualni pristup:
– mora biti naglašen, jer svaki lider treba da je autentičan;
– selektivno obrazovanje (školovanje) i instruktaža (obuka za specifične oblasti i situacije);
– individualna obuka (“jedan na jedan”) te odabir jednog ili više trenera;
– odabir mentora koji prati celokupan proces razvoja lidera.
– Usmeravanje i kontrola:
– realizacija jasnih ciljevi i postupaka, ali i njihovo korigovanje tokom obuke u skladu sa napredovanjem;
– jasno isticanje potreba i zahteva buduće pozicije lidera i specifične kompetencije za to;
–
upozorenje na moguće teškoće i koristi od njih (pozitivan
aspekt teškoća), tako da se to iskoristi za dodatno sticanje znanja i
iskustava.
– Podržavanje:
– stvoriti osećaj da se organizacija, mentor i drugi brinu za liderovo napredovanje;
–
davanje neposredne podrške (od strane mentora i drugih zaduženih za
lidera, nagrade, isticanje uzora, buduće koristi);
–
podsticaj da se predlože nove ideje i promene te insistiranje na
tome da budući lider sam napravi plan i program za deo ili za
celu obuku, ili da pruži sugestije.
– Vrednovanje:
–
tokom školovanja i obuke u određenim vremenskim intervalima,
kao i na kraju procesa potrebno je vršiti ocenjivanje i druge
procene;
– vrednovanje treba da se vrši na osnovu doprinosa u ostvarivanju ciljeva i zadataka;
– orijentaciona lična procena mentora ili trenera;
– primeniti psihometrijske, sociometrijske i druge metode.
1.5. PUT KA PROMENI
Put ka promeni sadrži:
– procenu spremnosti za promene,
– osvešćivanje procesa promene,
– kultivisanje odnosa i
– promenu sebe.
1.5.1. Procena spremnosti:
– Glavni pokretački motivi su:
– doživljaj “ja postojim”, “ja sam ono što jesam” ili doživljaj sopstvenog postojanja;
– osećaj “ja mogu”, koji je kombinacija osećaja pozvanosti i sposobnosti za promene.
– Ostali pokretački motivi:
– prepoznavanje jasnog cilja;
– potreba za učenjem i samorazvojem;
– izazovi kroz testiranje potencijala;
– “životna kriza” (da se nešto uradi u svom životu);
– problemi u organizaciji ili instituciji kao izazov.
– Buđenje volje za promenom:
– prepoznati odgovore na pitanja: Ko sam ja? Koja je svrha mog postojanja u datom vremenu i prostoru, odnosno organizaciji?
– stvaranje osećaja da ono o čemu se razmišlja i ono što se radi – ima smisla;
– procena mogućnosti za sebe i druge da se ostvari proces učenja i osvešćivanja;
– ne sme biti prinude; volja treba da dođe iz nutrine, u suprotnom, volja nestaje.
– Procena spremnosti da se otvori put ka promeni:
– razmišljanje o promenama u narednom periodu (bližoj i daljoj budućnosti);
– spremnost da se radi na sebi;
– spremnost za naporan rad na okruženju;
– spremnost na konkretnu akciju;
– spremnost na rizik;
– spremnost da se traži pomoć.
– Prepoznavanje konkretnih umeća:
– fleksibilnost i prilagodljivost;
– brzina učenja i reagovanja;
– sposobnost stvaranja inovacija;
– integracija aktivnosti drugih;
– holističnost.
– Procena svoje uloge:
– Šta je to što mogu da uradim?;
– dinamika uključivanja (kada, gde i na koji način se uključiti?);
– procena dinamike uključivanja drugih;
– uspostavljanje rezonance da bi se i drugi pokrenuli;
– procena kako izvući iz svakog pojedinca ono najbolje.
– Procena procesa:
– definisanje svrhe promene;
– suočavanje sa činjenicama, tako da se usklade prihvatljivi ciljevi sa mogućnošću njihove realizacije;
– vizije i planiranje na kratki, srednji i posebno dugi rok;
– procena koje konkretne akcije preduzeti.
– Odabir puta:
– balansiranje vizija i ciljeva;
– strategija za prihvatanje vizija i ciljeva;
– adaptacija znanja, umeća i ponašanja;
– pragmatizam – odabrati najkorisniji put.
– Plan razvoja treba da sadrži:
– analizu
na bazi sagledavanja i neposrednog iskustva o
dostignutom razvoju svesnosti (problemi i ometajući faktori razvoja);
– sagledavanje iskustava drugih;
– pristup, tako da se povežu teorija i iskustvo, nove ideje i da se utvrde smernice za rad;
– konkretizaciju: humani pristup i sintezu više pristupa;
– konkretan rad: na sebi i na okruženju.
1.5.2. Osvešćivanje procesa:
– Liderstvo je umetnost kanalisanja i prepuštanja:
–
racionalnost je nužna, ali nije dovljna za trajno poboljšanje, zato
je potrebno povezati je sa intuitivnošću i sposobnošću
improvizacije;
– potrebno je naučiti da se bude jednovremeno posmatrač i učesnik;
– oblikovati uticaj (moć) koji donosi samo postojanje lidera (svesnost uticaja) i njegova pozicija;
–
kontrola “apetita” za sticanjem moći, novca, dobara, jer kad
preterivanje stvori vezanost i blokadu, može da se
sagori u procesu;
– kanalisanje karijere.
– Osvešćivanje izbora bazičnog delovanja:
– definisati sistem ili sisteme na koje se deluje (institucija, organizacija, okruženje);
– izabrati specifičan pristup i način delovanja i mapirati strukturu i dinamiku uticaja;
– stvoriti bazu kvalitetnih ljudi (saradnika, savetnika), kao i bazu podataka;
– stvoriti bazu buduće jake mreže za podršku (ljudi su važniji od strategije);
– pretvoriti vizije i ideje u konkretne programe akcije.
– Osvešćivanje pristupa:
– otvoriti sve opcije;
– uporediti različite pristupe za analizu opcija, sagledati moguće zamke;
– promovisati sebe kao lidera kroz nešto novo (vidljiva promena sebe i novi pristup);
– podržavati sisteme koji stimulišu razvoj i očuvanje EQ i SQ;
– uvažiti i poštovati vrednosti grupe na koju treba uticati te povezati svoje promene sa promenama grupe.
– Proces promena:
– cilj promena:
blagostanje (materijalno, mentalno, emocionalno i
duhovno), koje se pre svega meri stanjem afirmativnih misli i emocija, i
dostignutom slobodom;
– namera sadrži: a) informaciju o problemu b) emocionalnu reakciju c) misao o problemu d) inspiraciju (unutrašnji poriv);
– namena postupka: promena reakcija kroz promenu misli, emocija, ponašanja i odnosa sa drugima;
– sagledavanje: čvrsto zaključiti da će se nešto menjati;
– priprema: usmeravanje ka traženju rešenja;
– delovanje: početak promena.
– Održavanje balansa:
– stalno imati u vidu misiju;
– razviti lični sistem za podršku (sistem ishrane, fizička aktivnost i meditacija);
– naći kompenzacije za slabosti, ako one ne mogu da se prevaziđu;
– kontinuirano učenje i drugi vidovi rada na sebi;
– iznalaženje metoda za izbegavanje i saniranje stresnih situacija (obnova psihičkih šteta i obnova emocija);
– izgradnja tima i preduzimanje kolektivnih akcija;
– briga o zdravlju.
– Kreiranje konflikata:
– konflikti su često potrebni da bi se pokrenula promena, i gotovo uvek su deo promena;
– pronaći sigurnu zaštitu dok sukobi rastu;
– kontrolisati i usmeraviti sukobe da mogu da prerastu u promenu.
– Opasnosti:
– selektivna percepcija i selektivan pristup;
– preterana generalizacija ili analitičnost;
– preterano oslanjanje na intuiciju;
– brzopleto izvođenje zaključaka;
– tvrdokorni stavovi;
– remećenje prirodnog odnosa između naučene samokontrole i nagona za inovativnošću;
– nepromišljeno premeštanje sebe i drugih sa jedne na drugu poziciju.
1.5.3. Kultivacija odnosa:
a) Polazni osnov:
–
znanje kako upravljati odnosima govori o tome kako upravljati
sopstvenim i tuđim emocijama i mislima, kao i procesom
samospoznavanja;
– uverenje saradnika da je liderova vera u misiju veća od njehove;
– reći jasno i nedvosmisleno svoju viziju;
– svesnost lidera o sebi kao pokretaču promena;
–
svesnost o vremenu i prostoru, odnosno o potrebi usklađivanja
odnosa sa porodicom, organizacijom i okruženjem;
– svesnost uloge empatije;
– fokus na pojedinačnim i zajedničkim interesima, a ne na poziciji.
b) Konkretizacija:
– fokus na neposrednim koracima;
– pokrenuti opcije za postizanje zajedničkih ciljeva;
– sprečiti povratak na stare postupke i korake;
– uspostaviti međusobno poverenje, mentorisati druge i služiti im kao odraz primerom;
– umesto zahteva, jasno predstaviti šta treba da se radi;
– uvažavati svakog pojedinca i brinuti o saradnicima, radije nego upućivati kritike i deliti kazne;
– dozvoliti rizik i stimulisati druge da rizikuju;
– ne ograničavati saradnicima razvoj i boljitak, radije biti u tišini i posmatrati;
– prepoznati uspeh kod sebe i svojih saradnika, čak i onaj minimalan jer mali koraci ohrabruju;
–
izbegavati površne kategorizacije svojih saradnika ili komentare na
njihovo ponašanje, jer to može da se doživi kao
nepoštovanje kako drugih, tako i samog sebe;
– upravljanje sukobima.
1.5.4. Promena sebe:
– jedino sebe imamo pravo da menjamo;
– imati na umu da se promene koje se odvijaju u nama istovremeno spontano odražavaju na naše društveno okruženje, zapravo, na sve što nas okružuje;
–
duhovni aspekt promene sebe odvija se kroz proces samoistraživanja
kojim se rasčišćavaju i eliminišu razni destruktivni
koncepti i vezanosti, vodeći nas do Istine o sebi i
otkrivajući nam dublji smisao života;
– duhovni aspekti promena treba da osveste činjenicu da je liderstvo samo instrument samospoznaje;
–
paralelno sa duhovnim promenama, odvija se i mentalna i emocionalna
promena koja deluje i na druge, utičući na smanjivanje
stresa, kanalisanje straha, brige, nezadovoljstva i
drugih destruktivnih emocija i misli, čije prisustvo
umanjuje mentalne, emocionalne i druge sposobnosti;
– zanemarivanje promena može da dovode do:
• duhovne otupelosti, gubljenje orijentacije u životu;
• emocionalog slepila (gubitak i odsustvo emocija, odsustvo empatije);
• aleksitimije (zbrkane svesnosti o svojim osećanjima).
* * *
Promena
u čoveku odvija se tokom celog života. Povremeno
dotaknute dubine duhovne i emocionalne zrelosti i slobode, nisu dovoljne
jer ne ispunjavaju suštinu čovekove prirode, potpuno znanje o sebi i spontano ispoljavanje emocija i misli.
Konstantni
razvoj svesnosti kroz određeni rad na sebi uslov je
svakog liderstva. Ali, polazni osnov je shvatanje liderstva kao
instrumenta samospoznaje i kreativne empatije kao osnovnog
odnosa prema sebi i drugima.
Razvoj samosvesti samog lidera rezonantno se širi, menjajući i one koji ga slede.
ZAKLJUČAK
Pojmovi
“liderstvo” i “lider” imaju smisla samo ako se povežu
sa procesima koje odražavaju, sa subjektima koji
učestvuju i sa načinom odvijanja procesa. Višeslojnost
posmatranja, kao što su: sociološki, psihološki,
humanistički, multidimenzionalni, formalni, praktični, energetski i
aspekt veštine, daju liderstvu/lideru ton autentičnosti kroz specifičan karakter i stil delovanja.
Uloga lidera je njegova misija a to je da svojim postojanjem i aktivnošću budi druge. U poslovnom svetu biti lider nije samo posao, ali se realizuje i kroz posao. Lider je “iznad toga” – on kreira posao. Osnovni način na koji lider deluje je rezonanca kroz stimulaciju razvoja svesnosti ili rezonantni razvoj svesnosti.
Ključni
zadatak lidera je spoznavanje sebe kao Bića (ko sam
ja?) i uočavanje prednosti i ograničenja kod sebe i
drugih. Sveobuhvatno, racionalno, emocionalno i duhovno
samospoznavanje ima za cilj da se samosvesnost ispolji
kao mudrost – primenljivo znanje koje pomaže svima.
Procesom
samospoznavanja kroz postepeno otkrivanje svog
identiteta, odnosno ispoljavanje samosvesnosti, stiču
se uslovi za razvoj umeća kao
usklađenog skupa delovanja. Umeća sadrže vrednosti, stručnost i
ponašanje. Uslovno, umeća lidera smo podelili u četiri grupe:
– umeća samospoznavanja,
koja govore o otkrivanju Istine o sebi, kao
personalnom, individualnom i duhovnom biću (samosvesnost, motivacija,
upitanost nad smislom);
– lična umeća,
koja opisuju ponašanje proizašlo iz odnosa prema
sebi, odnosno iz doživljaja sebe (inicijativa, spontanost, autonomnost);
– društvena umeća, koja govore o odnosu prema okruženju (komunikativnost, timski rad, vizionarstvo);
– umeća pristupa, koja obuhvataju povezivanje tri prethodne grupe u metod delovanja (saosećanje, iskrenost, poverenje).
Važno
je istaći da lider (ili onaj koji želi da postane
lider) ima više umeća sa kojima vlada, ali je potrebna i
tzv. kritična masa umeća s kojom je moguće preći tzv. kritičnu tačku i dospeti na vrh.
Dosadašnji
pristup liderstvu/lideru koji se uglavnom zasnivao na
individualizmu, planiranju, racionalnosti itd, treba
transcedentirati u integralno liderstvo/lidera
koje karakteriše samosvesnost, holističnost,
vizionarstvo, samoorganizovanost, “igra života” (takmičenje sa samim
sobom), prilagodljivost, otvorenost, fleksibilnost,
kreativna empatija i rezonantnost.
Integralni lider zahteva integralni pristup koji se zasniva na tezama:
– da se lideri stvaraju a ne rađaju,
iako određeni genetski potencijal ima ulogu. Na
primer, osobine izražene IQ-om su prvenstveno određene
genetski, dok se osobine izražene EQ-om i SQ-om stvaraju i razvijaju
tokom života i opstaju dugo; i
– povezivanja aspekata: fizičkog (briga o zdravlju), mentalnog (fokus misli), emocionalnog (harmonija) i duhovnog (pogled na Istinu o sebi i okruženju).
Motivisan
idejom samorealizacije i osećajem pozvanosti, lider
svoje primarne potencijale: razumnost, sposobnost
razmene vibracija, spontanost, nagon za
samoostvarivanjem i sposobnost verovanja, stavlja u funkciju samospoznaje sebe i drugih.
Razvoj
svesnosti je kontinuirana praksa (mentalna,
emocionalna i duhovna) ili posvećenost koja traje 24 časa dnevno. Ona
govori o nevezanosti za koncepte, tako da konceptualna
svesnost treba da bude zamenjena svesnošću bez koncepata (svesna konceptualnost) što kroz spoznavanje sebe dovodi do iskustva potpunog identiteta.
Sam put svesnosti
ima svoje elemente: 1. oproštaj i saosećanje 2. prekid
razmišljanja 3. tišina 4. praznina 5. prepuštanje i 6. predavanje. Dok
sama meditacija ima: 1. opuštanje 2. koncentraciju 3. vizualizaciju 4. aktivizaciju 5. sabranost pažnje 6. flow-stanje (prepuštanje i predavanje) 7. svesnu opuštenost.
Suština meditacije je prepoznavanje potencijala uma i njegovo kanalisanje,
pri čemu konceptualno znanje nije dovoljno, mora
postojati saznanje iz ličnog iskustva koje često ne
može da se opiše.
Osnovni rezultati meditacije su:
– blaženstvo – saznanje da je sve ljubav;
– jasnovidost – o sveopštoj povezanosti i harmoniji na nivou celine;
– nekonceptualnost – otvorenost za sve što se može desiti.
Naš metod rada sa liderima (ili potencijalnim liderima) obuhvata:
– opšti deo: anti-stres program, restrukturiranje genetskog koda i karme, i samoistraživanje;
– posebni deo: globalni i pojedinačni razvoj umeća te rešavanje konkretnih problema i situacija.
U
knjizi su izneta iskustva u radu sa liderima koja
nedvosmisleno pokazuju povezanost meditacija sa
smanjivanjem stresa, razvoja umeća i povećanja stepena
zadovoljstva. Svakako da su ova istraživanja samo mali
deo u traganju za dometima ovakvog pristupa, ali su pokušaj da se otvore
i pokrenu i druge mogućnosti pristupa liderstvu i
liderima.
Mnogobrojne teme, među kojima je:
– sazrevanje lidera od nivoa polazne efikasnosti do “top lidera” i mudraca;
– nivoi liderstva: od malih grupa do strategijskog liderstva;
– istraživanja koja bi obuhvatila razvoj svesnosti lidera posmatrana vremenski itd,
ostavili smo nekom budućem vremenu.
Нема коментара:
Постави коментар