Ko je Sai? (9.06.1974.)
Otkrovenje (17.05.1968.)
Šiva Šakti (6.07.1963)
Znameniti govor (23.11.1968)
- Voli sve sluzi svima
- Ati Rudra
- Bolnica
- Mahašivaratri 2003
- Akand Bhajan
- Božanski govor
- Mladima Kerale
- Poziv na izgradnju vodovoda
- Sankranti
- Ljudske vrednosti i organizacija
- Božić
- Krišnin dan
- Kamp mladih
- Mahašivaratri 2004
- Rođendan 2004
- Nova Godina 2004
- Kodaikanal
- 29. оktobra 2009. u Hadsiju
- Pridržavajući se ćutanja, razvijate duhovnu energiju
- Ja sam ja, ja sam atma
Ljudske vrednosti i organizacija
Prašanti Nilajam, 13. januar 1992.
Utelovljenja božanske ljubavi!
Celi svet predstavlja kombinaciju uma i
materije. Čovek nije u stanju da spozna to i verujući da je on iznad
toga, zaboravio je svoju pravu prirodu. Kada postavimo pitanje – šta se
podrazumeva pod onim što je materijalno, kažu da nije važno što oni to
ne razumeju. Na pitanje šta je materija, oni odgovaraju da to nije
važno! (Igra reči u engleskom jeziku – matter = materija, matter = važno, od značaja). Na pitanje šta je um, oni odgovaraju da to nije važno! (Igra reči u engleskom jeziku mind = um, does not mind
= ne smatrati važnim). Oni kažu da nam nije potrebno da to znamo.
Priroda predstavlja kombinaciju to dvoje. Kada spoznate istinu o tome
šta je um i šta je materija, možete jasno da razumete ljudsku prirodu.
Svet je izraz Božje volje, sve što je stvoreno je izraz Božje volje. To
se naziva priroda (prakriti). Svako ko je rođen u prirodi (prakriti)
trebalo bi da razume prirodu božanskosti. Čovek bi trebalo da izražava
božanskost u svoj njenoj punoći. U ovom svetu sve ima svoju vrednost.
Vrednost soli leži u njenoj slanosti. Vrednost šećera leži u njegovoj
slatkoći. Vrednost vatre leži u njenoj sposobnosti gorenja. Slično tome,
sve ima svoju vrednost. Ako je to tako, kako onda čovek može da bude
bezvredan?
Odgovor na to pitanje može da se
objasni malim primerom. Sumitra je, nakon što bi položila Lakšmanu i
Šatrugnu u kolevku, običavala da ih uspavljuje. Međutim, deca su uvek
stvarala galamu i nisu prestajala da plaču, čak i onda kad bi majka
upotrebila mantre i jantre (mistične dijagrame). Odlučila je da se posavetuje s mudracem Vasištom i da od njega dozna razlog za to.
„Dragi učitelju (guruđi),
ovo dvoje dece ne žele ni da jedu ni da piju, već plaču sve vreme.
Boluju li od neke bolesti?“, molećivim glasom je Sumitra zatražila
odgovor. Koristeći božansko viđenje Vasišta je rekao: „Lakšmanu bi
trebalo staviti da legne pored Rame, a Šatrugnu pored Barate, tada će
deca biti dobro.“
Sledeći Vasiština uputstva, majka je u
skladu s tim stavila na spavanje svoju decu. Istog trenutka Lakšmana i
Šatrugna su prestali da plaču i počeli su da se smeškaju. Sumitra je
time bila iznenađena. Molila se svom božanskom učitelju (guru)
da joj otkrije tajnu te promene. Učitelj joj je objasnio da kada se
iskra sjedini s biti iz koje je potekla, nastaje blaženstvo.
Lakšmana je iskra koja je potekla od Rame. Šatrugna je iskra koja je potekla iz Barate. Vasišta je podelio božanski napitak (pajas)
trima kraljicama, Kausaliji, Kaikeji i Sumitri u tri odvojene
posudice. Kausalija, budući da je bila najstarija, imala je tu
povlasticu da njen sin bude okrunjen. Istovremeno je kralj Dašarata
prilikom venčanja s Kaikeji, kćeri kralja Kaikeje, svojoj mladoj dao
obećanje da će njen prvorođeni sin da bude okrunjen za kralja. Dakle, i
sin kojeg je rodila Kaikeji, takođe je imao pravo da postane kralj.
Ali, između njih se našla Sumitra. Osećala je da će njena deca morati
da služe onom koji postane kralj, bilo da se radi o Kausalijinom ili
Kaikejinom sinu. Zbog toga je odbila da uzme napitak (pajas).
Nakon što se okupala, uzela je posudu s napitkom i počela o njemu da
razmišlja. U tom trenutku je sleteo orao i oteo joj posudu. Sumitra se o
tome poverila Kausaliji i Kaikeji. Kausalija je rekla Sumitri da nije
smela tako nesmotreno da se ponaša, zbog toga što je napitak (pajas)
bio Božji dar, i ne želeći da bude zbog toga strogo ukorena, dve
kraljice, Kausalija i Kaikeji, dale su Sumitri deo napitka iz svojih
posudica. Iz dara, kojeg je sa Sumitrom podelila Kausalija, rođen je
Lakšmana, dok je Šatrugna rođen iz dela kojeg je Kaikeji podelila sa
Sumitrom. Na taj način je iz dela napitka (pajas) kojeg su Kausalija i Kaikeji podarile Sumitri rođeno dvoje dece.
Ovo nam je poslužilo da bismo objasnili
činjenicu da će iskra koja je potekla iz jedne biti biti srećna samo
kada se stopi s izvorom iz kojeg je potekla.
Slično tome, ni mi ne možemo da
postignemo mir sve dok se ne vratimo i ne sjedinimo s izvorom iz kojeg
smo potekli. Odakle smo potekli? Pojedinac je potekao iz društva,
društvo je poteklo iz zemlje, zemlja je potekla iz univerzuma. Ceo
univerzum je stvorio Bog. Univerzum je potekao od Stvoritelja. Zbog toga
svaki pojedinac mora da putuje natrag svom Stvoritelju i tek tada može
da shvati tajnu života i dosegne njegovu punoću. Nema nikakve koristi
od toga da pojedinac provodi vreme u društvu ili u univerzumu bez
nastojanja da dosegne Stvoritelja. Semenka će proklijati u izdanak.
Isto tako će mladica razviti prve listove. Svaka semenka će s vremenom
da podari pupoljak koji će da se rascveta. Različita razdoblja u rastu i
cvetanju pohranjena su u semenki, izdanku, trnju, listovima i tako
dalje. Slično tome, za sve što je stvoreno semenka je Bog. Iz te
semenke, od Boga, proizašlo je mnogo osobina. Nastalo je trnje u vidu
vezanosti (raga) i mržnje (dveša). Semenka u svojoj punoći procvetaće cvetom bitka-svesti-blaženstva (sačidananda). Njegovo
srce je cvet. Njegov um je cvet. Njegovi osećaji su cvetovi. Zbog toga
je čovek oblik božanske iskre. Čovekova svest jeste Božja volja. Sva
fizička i mentalna energija su oblici bitka-svesti-blaženstva (sačidananda). Zbog toga su sve čovekove odluke (sankalpa) ujedno i božanske odluke (sankalpa). To se naziva savešću (prerana). Mnogi ljudi je nazivaju svedokom (sakšibuta).
Ona je svedok božanskosti. To je ljubav. Prvo što potiče od čoveka je
ljubav. On započinje da voli svoju majku, oca, braću, sestre, rođake,
prijatelje i prirodu (prakriti). Slično tome i život započinje
s ljubavlju. Ista ta ljubav se širi putem naših reči, dela i misli.
Šankara je tu ljubav širio kao nedvojstvo (advaita). To
ne-dvojstvo mnogi ne mogu da razumeju. Šećerna trska ima mnogo izdanaka
i ima nekoliko članaka. Iako ima izdanke i članke, njena slatkoća
takve izdanke i članke ne poznaje. Trska je podjednako slatka celom
svojom stabljikom. Slično tome, objašnjavao je Šankara, slatkoća ljubavi
koja proizilazi iz našeg života je veliko i jedinstveno načelo koje se
nalazi na izvoru svakog bića. Šankara je širio tu filozofiju
nedvojstva i postavio temeljno načelo svega živućeg, a to načelo je
jedno za sve i svakoga - ljubav.
Pošto laici, svetovni ljudi, ne mogu to
da razumeju, a da bi im se to načelo približilo i pojasnilo, Ramanuja
ga je obrazložio na drugačiji način. Nakon što smo istisnuli sok iz
šećerne trske i preradili ga u šećer, taj šećer ćemo mešati s raznim
drugim materijalima. Sve što pomešamo sa šećerom postaje slatko. Slično
tome, u svim našim delima i osećajima, ako u njih umešamo božanskost,
otkrićemo da su slatki i sveti. Kao što je Ramanuja objasnio nedvojstvo
(advaita) na poseban način, to tumačenje je postalo poznato kao uslovno nedvojstvo (višištadvaita).
Šankara i Ramanuja su objasnili prirodu božanskosti. Jedan ju je
nazvao sokom šećerne trske, a drugi šećerom pomešanim s brašnom. Prvi
osećaj koji je od nas potekao je ljubav. Ista ta ljubav izražava se na
mnogo različitih načina.
Odraz i iskra koji su potekli iz
ljubavi nazivaju se istina. Ista ljubav kada se izražava kroz delo
naziva se ispravno delovanje (darma). Kada o toj ljubavi
razmišljamo, tada um dostiže najveći mir. Kada pokušavamo da ispitamo
odakle ta ljubav izvire i razumemo njen izvor, tada spoznajemo veliko
načelo nenasilja. Ljubav koja je prisutna u svakom je zaista božanska
energija koja je svemu prirođena. Kada postane svestan tog načela,
čovek će razumeti načelo nenasilja. Zbog toga, nevidljiva struja koja
se provlači kroz istinu (satja), ispravno delovanje (darma), mir (šanti) i nenasilje (ahimsa) je samo i jedino ljubav (prema). Gde možete da pronađete istinu, ispravnost, mir i nenasilje bez ljubavi? Istina (satja)
je oblik Gospoda. Ljubav je nevidljiva struja i zbog toga je nije
moguće videti. Ta nevidljiva struja ljubavi izražena rečima naziva se
istina. Istina je Bog. U Vedama je zapisano: „Na temeljima istine
izgrađeni su zidovi ispravnosti. Istina nije s druge strane
ispravnosti“. Kada se čvrsto držimo istine i ispravnosti, tada u
potpunosti možemo da iskusimo mir. Onaj ko je osetio taj mir nikada neće
delovati nasiljem. Zbog toga su ovo najvažnije vrednosti koje bi čovek
trebalo da poštuje i sledi.
Ljudskost leži u jedinstvu reči, dela i
misli. Često se kaže da je čovek pravi predmet istraživanja
čovečanstva. Čovek predstavlja jedinstvo misli, reči i dela. Međutim,
kod čoveka ne nailazimo na to jedinstvo. U društvu se vrednosti poput
istine (satja), ispravnosti (darma), mira (šanti) i ljubavi (prema) ismejavaju.
Šta je istina? Mi mislimo da je istina
izveštavanje o onome što smo videli, što smo rekli, što smo čuli. To
nije vrednost istine. Istina nema nikakvih ograničenja vremena i
prostora. Svim zemljama, svim klimatskim područjima, svim vremenskim
područjima, za sve i za svakoga istina je ista. Istina je
nepromenljiva. Istina je samo jedna, ne postoje dve istine. Samo uz
pomoć te istine možemo da postignemo uspeh. Zbog toga Vede objavljuju:
„Istina je jedna, ne postoje dve istine, iako se pojavljuje u mnogim
oblicima“.
Kada broj jedan smestimo na jednu
stranu, a broj devet s druge strane i upitamo dete koji je broj veći,
dete će da pokaže na broj devet. To nije istina. Broj jedan je veći.
Jedan plus jedan, plus jedan, ... postaje devet. Broj devet bez te
jedinice ne može da postoji. Postoji samo jedno, ali to jedno se
izražava na mnogo načina. Jedinstvo u različitosti je božanskost. Zbog
toga je istina (satja) nepromenljiva, ali mi tu istinu smeštamo u svetovne okvire i poistovećujemo je sa svetom. Šta se podrazumeva pod istinom (satja)?
To je „savest“. Svetovna istina ili materijalna istina odnose se na
ono što je učinjeno ili o čemu se razmišlja. Savest je prava istina. Za
to postoji mali primer. Lopov se ušunjao u kuću i nešto ukrao.
Osumnjičivši ga, policija ga je sledećeg dana uhvatila. Kako bi izbegao
kaznu, lopov je rekao: „Nisam nigde išao, ništa nisam ukrao“. Ali
njegova savest će uvek da mu govori šta je učinio. Reči su ispunjene
neistinom, ali savest uvek govori istinu. Kada ćemo u rečima pronaći
istinu? Kada reči slede savest, tada će se pretvoriti u istinu. Zbog
istine možemo da naiđemo na mnoge poteškoće. Ali, ne smemo da se
upuštamo u neistinu samo da bismo izbegli poteškoće. Moramo govoriti
samo istinu. Govoreći neistinu možemo izbeći kaznu. Ali, gledajući malo
dalje, ipak ćemo zbog toga biti podložni neprilikama. Zbog toga onaj
koji sledi istinu postupa ispravno.
Sledeći istinu upuštamo se u delovanje. Darmu nazivamo ispravnim delovanjem, ispravnošću. To nije njeno pravo značenje. Za darmu samo darma predstavlja istinu. Ono što je rođeno u istini je darma. Za vatru je njena sposobnost gorenja darma. Kada ne može da gori, ne može da se rasplamsa u vatru, tada predmet gorenja samo pougljeni. Darma
šećera je slatkoća. Ako ne postoji slatkoća, ne radi se o šećeru, već
samo o prahu. Zbog toga, ono što ne proizilazi iz naše savesti ne može
da bude darma. U svemu bi trebalo da sledimo svoju savest. Ako sledite samo svetovnu darmu, ona nikada neće biti postojana. Postoje dve vrste darme: jedna je svetovna darma, a druga ima svoje polazište u božanskosti. Slediti Božju volju je prava darma, lična dužnost (svadarma). „Sva“ znači atmadarma. U Bagavadgiti su objašnjene lična dužnost (svadarma) i tuđa dužnost (paradarma). Lična dužnost (svadarma) ne znači dužnost ratnika (kšatrijadarma), dužnost sveštenika (brahmanadarma), dužnost trgovca (vajšjadarma), dužnost sluge (šudradarma) i tome slično. „Sva“ je poteklo iz atmana. Paradarma je dužnost koja se odnosi na telo (dehadarma). Drugim rečima, ono što sledi čula je paradarma. Ono što sledi savest je svadarma. Uvek bi trebalo da imamo na umu da li je neko delo lična dužnost (svadarma) ili paradarma. Ono što se zanemaruje je svadarma
koja je važna za naš život. Za sve je od velikog značaja čistoća srca.
Prvo što bi trebalo da imamo na umu: ono čemu podučavamo druge
trebalo bi i sami da sprovodimo. To je prava ljudskost. Danas, u
modernim vremenima, bilo da se radi o deci ili odraslima, svi su vrlo
znatiželjni, sve posmatraju s hiljadu pari očiju i sve slušaju sa
hiljadu pari ušiju. Zbog toga, ako neko s govornice govori o istini (satja), ispravnosti (darma), miru (šanti) i ljubavi (prema), počinju da preispituju u kojoj meri taj koji govori to o čemu govori sprovodi u delo.
Koji je razlog da se danas ne
pridržavamo istine, ispravnosti i tako dalje? Iznošenje i reklamiranje
tih vrednosti se vrši, a da se one ne sprovode u delo. Mi ne želimo
reklamiranje, naša savest mora da bude zadovoljena. Kada to ne možemo da
sledimo, tada je suludo da preuzimamo odgovornost. Tada ćemo i mi
postati izdajnici vrednosti kao što su istina (satja), ispravnost (darma), mir (šanti) i ljubav (prema).
Zbog toga, prvo što bi trebalo da učinimo jeste da sprovodimo te
vrednosti u delo, a nakon toga ih reklamiramo. Temelj mora da bude
postojan. I ne samo to, ove ljudske vrednosti su takve da ne možemo da
ih naučimo od naših učitelja. Njih ne možemo da naučimo iz knjiga. One
predstavljaju pravu prirodu svakog pojedinca (svabava). Tu
prirodu bi trebalo da izražavamo. Ako se prema njima odnosimo uzimajući
svetovna merila, onda nam te vrednosti nikada neće „ući u krv“.
Ljudske vrednosti su sastavni deo svake
ćelije u telu, jer u protivnom to telo nije ljudsko. Trebalo bi da
razumemo šta je to ljudskost i da je primenjujemo. Na žalost, ljudima
su se privrženost (abimana), posesivnost (mamakara) i samoljubivost (ahankara), koje potiču iz ega, uvukli u život. Odakle je proistekla ta posesivnost (mamakara)? Ona je proizašla iz čula, iz tela. Privrženost (abimana) je proizašla iz različitih vrsta veza. Samoljubivost (ahankara),
ego je proizašao iz fizičkih i mentalnih osobina, iz bogatstva i
slično. Sve troje je po svojoj prirodi svetovno. Svi ste upoznati iz
epa Mahabharata o odnosima, o tom osećaju vezanosti, toj privrženosti (abimana). Ona proizilazi iz rodbinskih odnosa (bandutva). Zato je Krišna rekao da sve dok ne napustimo tu privrženost(abimana) ne možemo da pobedimo. Sledite darmu, sledite svoju savest. Nemojte da zalutate na polje privrženosti (abimana). Trebalo bi da razvijete privrženost atmanu (atmabimana), a ne privrženost telu (dehabimana) ili privrženost srodstvu (bandvabimana). Krišna je započeo poučavati Gitu s pozivom da odbacimo tu vezanost srodstvu (bandvabimana). Spoznavši to u potpunosti, Arđuna je rekao: „Ja ću slediti tvoju zapovest“. Zbog toga se privrženost (abimana) i posesivnost (mamakara)
odnose na naša čula. Ego proizilazi iz sposobnosti vezanih za
spoljašnjost. Koliko dugo on može da opstane? Sve to bi trebalo da
odbacimo, ne možemo da pobegnemo od privida sve dok postoji to troje.
To troje prikriva pravu ljudskost. Pored toga, postoji još pet omotača
koji prikrivaju ljudskost pojedinca.
Tih pet omotača su – omotač kojeg sačinjava hrana (anamajakoša), omotač kojeg sačinjava životna snaga (pranamajakoša), omotač kojeg sačinjava um (manomajakoša), omotač kojeg sačinjava intelekt (viđnamajakoša) i omotač kojeg čini blaženstvo (anandamajakoša). Kroz tih pet omotača oni deluju na tri načina. Telo koje čini pet elemenata izgrađeno je hranom (anamajakoša). To je grubo, materijalno telo. Omotač kojeg čini životna snaga (pranamajakoša), um (manomajakoša) i intelekt (viđnamajakoša) čine suptilno telo. Kada se upustimo u proučavanje omotača kojeg čini blaženstvo (anandamajakoša) videćemo da, iako se naziva blaženstvo (anandamajakoša), on predstavlja kauzalno telo (karanasvarupa). Postoji i nešto veće od toga, a to je veliko blaženstvo (mahananda), proizašlo iz atmana, a nije nastalo od omotača kojeg čini blaženstvo (anandamajakoša). Zbog toga je čovek uvek u blaženstvu (ananda). Mi mislimo da su samo sledbenici duhovnog puta (sadaka) u stanju blaženstva (ananda).
Ali to nije istina. U ovom svetu sve je utemeljeno na blaženstvu. Čak i
nevernici čeznu za time da budu srećni. Biti u stanju blaženstva znači
biti božanski. Bez razumevanja božanskosti koja stoji iza tog
blaženstva skloni smo da težimo za spoljašnjom srećom. Prva vrednost je
blaženstvo. Da bi se postiglo to blaženstvo, potrebna je ljubav. Ako
ne živimo u društvenoj zajednici, u ovom svetu, s tom ljubavlju ne
možemo da usvojimo vrednosti istine, ispravnosti i druge. Prvo je
potrebno da se ispunimo ljubavlju. To je kao šećer, možete da ga
izmešate s bilo kojim drugim sastojkom. Ali sama bit slatkoće u šećeru
se sastoji samo od božanskosti. Bez usvajanja ljubavi kao vrednosti ne
možemo da razvijemo druge vrednosti. Te vrednosti bi trebalo da živimo,
dajući ih za primer onima koji slede te vrednosti. Ako dopustimo da
nas tim vrednostima uče oni koji ih ne slede, ili ako povežemo one koji
ih slede i one koji ih ne slede, tada vrednost neće opstati. Daću
jedan mali primer kojim ću to objasniti. Većina vas ga već zna. U
Nemačkoj su nekada imali običaj da proizvode vrlo skupocene i vredne
proizvode. Nakon Drugog svetskog rata oni su se povezali s
Amerikancima. Amerikanci nisu skloni tome da se pretrgnu na poslu.
Nemci to čine. Oni su uvek prožeti duhom rada. Nemački proizvodi su
izgubili na svom kvalitetu nakon što su se povezali i razvili
prijateljske odnose s Amerikancima. Koji je razlog tome? Oni koji su
istrajno i naporno radili udružili su se sa lenštinama – na taj način
je izgubljena vrednost. Sledeći primer je Japan. Japanci su sve naučili
od Amerikanaca. Danas su oni nadvisili Amerikance. Oni razvijaju i
proizvode robu visoke vrednosti koja zadovoljava sve zahteve. Kada se
odluče na obustavu rada, oni to čine u tišini i nikada neće izaći na
ulice i praviti nemire i nasilje. Oni su razvili duh rada. Zbog toga je
duh rada neophodan na svakom polju. Trebalo bi da nastojimo da
razvijemo taj duh rada. Slično tome, ako razvijemo ljubav prema čoveku,
ako čak i najsitniji delić te ljubavi uđe u naše srce, dobićemo velike
rezultate.
S druge strane, ako se prenosi putem
knjiga i slično, tada postaje veštačko. Srce je unutra, a umešnost
spolja (igra reči u engleskom jeziku – art i heart).
Sve ono što je izrečeno je ono što je spolja, i ne dolazi iz srca. Ne
bi trebalo da se oslanjamo na brojeve vrednujući ono što smo učinili sa
300, 500 ili više jedinica, već bi trebalo da se oslanjamo na posao
koji obavljamo. Ako se oslanjamo na brojeve, njima možemo da izražavamo
društvo, ali pravo društvo je ono koje je ostvarilo jednakost (samatatva). Ono što je važno jeste načelo jednakosti, a ne načelo brojeva (sankjatatva).
Ako stvarima pristupimo na takav način, tada će one biti kvalitetnije,
ali će ih količinski biti manje. Danas je količina ono za čime težimo,
a ne kvalitet. Svedoci smo toga u našem svakodnevnom životu. Uzeli ste
zdelicu jako kvalitetnog usirenog mleka. Za suprugu, supruga i dete to
će biti dovoljno. Ali kada nekoliko rođaka dođe u posetu, usireno mleko
se razređuje. Njegov kvalitet je njegova prava vrednost. Sve više i
više bi trebalo da razvijamo kvalitet. Bez razvijanja kvaliteta, bez
njegovog sprovođenja i ostvarenja nema ni smisla da govorimo o njoj.
Tako nije moguće postići pravi cilj. Iz kog razloga od davnina nismo u
stanju da dosegnemo visok nivo kvaliteta? Razlog je što ne činimo ono
što govorimo. Zbog toga nismo u stanju da dosegnemo zavidne visine.
Neki ljudi čak obučavaju učitelje i počinju da podučavaju u školama.
Pritom, oni i ne spominju božanskost. Kakva je to vrsta vrednosti? S
kojim pravom vi možete da govorite o ljudskim vrednostima? Ako ih ne
vole, nemojmo ići k njima. Pođimo onim ljudima koji su skloni da
prihvate naš način mišljenja. Ako započnemo da razmišljamo o tome da li
oni ovaj program vole ili ne vole, onda u našim delovanjima neće biti
nikakve vrednosti. Trebalo bi da dosegnemo nivo na kome će oni sami
doći i zatražiti takav program. Mi sami nikada ne bi trebalo uopšte da
idemo u školu. Ono što ima vrednost prodaće se samo. Nema potrebe za
reklamom. To se događa u nekolicini škola. Snaga naše dece temelji se
na tome šta govorimo ono št sprovodimo u delo. Verovatno ste za to
čuli. Jedan profesor je otišao u Rusiju. Bio je naučnik. Nije imao
vremena za rešavanje problema i obavljanje ogleda. Zbog toga je snimio
svoja predavanja i pustio snimak da se vrti u učionici, dok je on sam
izašao iz učionice. Primetivši to, nakon dan-dva, studenti su takođe
doneli u učionicu svoje kasetofone i ostavili ih uključene da bi snimili
predavanja, dok su i oni takođe napustili učionicu. Kakav kralj, takvi
i podanici (yathā rājā tathā prajāh). Kakav učitelj, takvi i
učenici. Kada govorimo o tome da su deca nevaspitana, odrasli su uzrok
toga. Kad mi kažemo nešto, a radimo suprotno, onda ni deca neće
slediti ono što im kažemo.
Zbog toga, utelovljenja ljubavi, još
jednom naglašavam, ljudske vrednosti su od izuzetne važnosti. Vrednosti
su istinske i prave, one nisu dovedene niotkuda. Čovek (nara) je onaj koji je stvoren iz atmana. Nara znači atman. Zbog toga smo mi utelovljenja atmana. Zbog toga što smo došli na svet i podstičemo svetovni način života, ljudsko biće (nara) je postalo majmun (vanara).
Zbog toga su ljudske vrednosti od presudne važnosti. Čak i ako ne
sledite svaku od tih vrednosti, barem bi trebalo da sledite jednu ili
dve i tada podučite tim vrednostima decu. Nemojte da razmišljate na
drugačiji način. Svi vi imate predanost. Svi imate iskrenost i
spremnost. Svi ste zainteresovani. Pošto ne razumete pravo značenje,
dolazi do zabune. Nikada ne bismo smeli da dopustimo da dođe do ikakve
zabune. Prošlost je prošlost. Ali barem u budućnosti, do mere u kojoj
je to moguće, razvijte te ljudske vrednosti. Ono što izgovarate rečima
trebalo bi takođe i da činite. Tajna uspeha leži u tome da kad nešto
sledimo, nakon toga podučavamo druge. Zbog toga se priroda Boga opisuje
kao bitak-svest-blaženstvo (sačidananda). „Sat“ je bitak, ono što jeste. Budite ono što jeste. „Čit“ je ono što mislite da jeste. Prvo razmislite, a onda recite. Ako sledite „sat“ i „čit“ tada ćete vrlo lako da postignete blaženstvo (ananda). Sat je šećer, čit je voda. Ako su šećer i voda odvojeni, ne postoji slatkoća. Sat šećer i čit voda trebalo bi da se stope da bi nastao sladak sirup. To dvoje treba da se izmeša. Sat, biće nam dopušta da budemo ono što jesmo. Čit je svest o tome.
Sve bi trebalo da razumemo. Ako nam se
pokaže tek deo (Svami pokazuje samo delić maramice), reći ćete da se
radi o komadiću tkanine. To ne može biti svesnost. Ako ga celog vidimo,
tada možemo da ga nazovemo maramicom. To se naziva svesnost. Svesnost
je prepuna razumevanja. Trebalo bi da razumete šta se podrazumeva pod
ljudskošću. Kada se potpuna ljudskost ujedini sa svesnošću, tada će se u
vama razviti blaženstvo. Zato prvo ispunimo svoja srca. Ljudske
vrednosti su povezane s božanskim, a ne sa svetovnim. Celi svet je
povezan s Bogom, sve ima Višnuov oblik (višvam višnusvarupam). Sve je oblik brahmana.
Priroda je izraz Božje volje. Ako svet posmatramo ispunjeni egom,
vidimo ga na iskrivljen način. Ali kada ga posmatramo očima atmana,
tada ga vidimo ispravno. Zbog toga ljudske vrednosti nisu nešto što je
izgubljeno. Ne bi smeli da ih ostvarujemo putem ega, već da ih
sprovodimo putem atmana. Kada ih usmerite prema tim višim ciljevima, ne može postojati veća vrednost.
Tu vrednost bi trebalo da širimo u
svetu. Tada će i bez izgovorenih reči doći do porasta duhovnosti širom
sveta. Nije potrebno da upotrebljavate reč duhovnost. Kada razvijete
ljudske vrednosti istovremeno dolazi do razvoja duhovnosti. To su prave
ljudske vrednosti. Za to postoji mali primer. Možemo da uočimo smisao
za požrtvovanost i nevezanost čak i kod ptica i zveri. Od njih takođe
moramo da učimo. Ptica snese jaje iz kojeg se izleže njen potomak. U
trenutku kada mladom ptiću porastu i ojačaju krila, od starijeg traži
da napusti gnezdo. Uvek kada mladom ptiću porastu krila starija ptica
razvija osećaj nevezanosti. Čak i zveri hrane mladunce svojim mlekom.
Nakon nekog vremena oni će od njih zatražiti da krenu sami u svet. I
oni imaju razvijen osećaj nevezanosti. Nažalost, među ljudima nema
osećaja nevezanosti. Čak i u trenutku smrti oni će da vape za svojim
sinovima!
Čovek živi život gori od ptica i zveri,
jer je izgubio ljudske vrednosti. Ne bi trebalo da živimo za
sebičnost, već za uzvišene ciljeve (pararta). Trebalo bi da
radimo za dobrobit društva. Ako mislite samo na sebe i svoju porodicu,
kako onda možete da mislite na dobrobit celog društva? Pre ili kasnije
moraćemo da se izdignemo iznad toga. Iz tog razloga Vede navode:
„Možete da imate bogatstvo, obrazovanje, potomstvo i tome slično, ali
bez požrtvovanosti ne možete da ostvarite besmrtnost.“ Zbog toga bi
trebalo da sprovodite, živite i širite ljudske vrednosti. Šta se
podrazumeva pod razvijanjem ljudskih vrednosti? Trebalo bi da otklonimo
masku koja skriva vrednosti. U stvari, vrednosti su oduvek tu.
Ovde imamo vatru. Kad zanemarimo vatru,
prekrije je pepeo. Odakle se stvara pepeo? On je proizašao iz vatre.
Pepeo koji je nastao iz vatre je prekrio i samu vatru. Na isti takav
način je iz božanskosti nastao svet koji prekriva tu dragocenu
božanskost. U trenutku kada otklonimo pepeo osetićemo vatru. Nije
potrebno da zadobijete vatru nezavisno od toga. Ona je u vama. Bez te
vatre nema ni pepela. Slično tome je i božanskost u nama. Zbog našeg
nemara ona postaje prekrivena svetovnim pepelom. Otklanjanje maske koja
je prekriva je temeljno načelo kojim ćemo postići božanskost.
O čoveče, ti imaš prave vrednosti! Ne
treba ponovo da ih dobijaš. Ni jedno preduzeće ih ne proizvodi. Ne mogu
da se kupe u prodavnici. Ne možete da ih dobijete na poklon od
prijatelja. Treba da ih ispravno naučite i tada ćete osetiti da je to
ono pravo, i na taj način ćete razviti poverenje. Kako mislite da ćete
da naučite nešto što ne postoji? Trebalo bi da dokažemo i prikažemo ono
što postoji. Učenje treba da je utemeljeno na onome što sprovodimo u
delo. To je važno. Ničega ne bi trebalo da se bojimo. Bez obzira na to
šta bi ljudi mogli da kažu, vama bi vaša savest trebalo da pruža
zadovoljstvo. Kada počnete da razmišljate o tome šta bi drugi mogli da
pomisle, kažu i slično, tada postajete izdajnik svoje sopstvene
savesti. Neustrašivo nastavite dalje. A nakon toga širite vrednosti.
Ako vas neko pita, tada bi trebalo,
puni poverenja da odgovorite: „Da, ja imam vrednosti“. Ako vas neko
upita da li sprovodite vrednosti, a vi na to odgovorite da ćete da
pokušate, tada celi program pada u vodu. Trebalo bi da kažete da sledite
vrednosti. Neki će možda reći da to nije zbog njih već zbog drugih. To
nije ispravan odgovor. Ja sledim i ja želim da i vi sledite. To je
moje pravo. S tim pravom bi trebalo da se upustite u bitku. Ako ih ne
sprovodite u delo, a neko vas upita da li to činite, tada sebe
dovodite u priliku da se zbog toga osećate neugodno. Trebalo bi da
budete spremni na sve. Samo tako i tada možete da uspete.
Na taj način razvijate snagu uma,
samopouzdanje i snagu ljudskih vrednosti. Ljudske vrednosti
predstavljaju potpunu snagu. To niko ne bi smeo da zanemari. Trebalo bi
da dostignemo taj nivo. Ne bi trebalo da težimo da dostignemo
oslobođenje; ako sledite ljudske vrednosti to je vaša prava priroda.
Šta se podrazumeva pod vezanošću? Da li je to napuštanje porodice i beg
u šumu? Prava vezanost je nepoznavanje vlastitog sopstva. Ako razumete
svoju pravu prirodu, onda ne postoji vezanost. Vrlo lako je napustiti
dom i porodicu, ali to nije sloboda.
Dok god ne razumete svoje sopstvo, vi
se nalazite u stanju vezanosti. Ako spoznate svoje sopstvo, tada više
nema vezanosti. Ljudske vrednosti nas uče ovu istinu. To ne podrazumeva
obavljanje svetovnih poslova. Prva stvar koju bi trebalo da naučimo
jeste da je svako utelovljenje atme. Zbog toga je moja savest
moj glavni svedok. To je moja ljubav. Ja tu ljubav ugrađujem u svako
područje svoga delovanja. Kad isti šećer stavimo u kafu, čaj, kolače i
slično, u njima osećamo njegovu slatkoću. Ljubav možete da ugradite u
bilo koje područje rada. To morate činiti s atmičkom ljubavlju. Ako to
činite sa svetovnom ljubavlju, tada ćete sebi samo da nagomilate nove
terete. Moja ljubav je atmičke prirode. Ispunjeni ljubavlju trebalo bi
da podučavamo božanskost. Među ljudskim vrednostima istina je
najvažnija od svih. Hariščandra je sve žrtvovao zbog istine. Žrtvovao
je svoju ženu i decu da bi podržao istinu i na kraju je mogao da
postigne uspeh. Samo istina pobeđuje (satjam eva đajate).
Samo istina vodi do uspeha. Ali mi se predajemo svetovnim poteškoćama i
napuštamo istinu. Pre ili kasnije moraćete da napustite ovaj svet.
Napustite ga zbog istine.
Za to bi trebalo da imamo
nepokolebljivu odlučnost. Tada će to slediti i društvo. Ah! Ovde je
čovek koji sledi istinu, koji širi istinu. U početku može da dođe do
određenih kolebanja, ali kasnije će vas svi slediti. U početku moramo da
se suočimo s određenim poteškoćama. Zadovoljstvo je samo kratko vreme
između dva bola. Ljudi će tu i tamo početi da se sablažnjavaju nad
vama. Ne treba da se bojite takvih ljudi. To je razlog zbog kojeg se
kaže – moj život je moja poruka. Ljudi podstiču i uključuju se u
skandale svuda. Ali mi bi trebalo to da zanemarimo i da spoznamo
istinu. Samo ono stablo koje podaruje sočne plodove voća podnosi sve
udarce i napade.
Ako na njemu nema ploda, ko će na njega
da baci kamen? Ako na njemu nema voća, ko će uopšte da priđe stablu?
Zbog toga, kada oni bacaju kamenje ili Me skandalozno ogovaraju, osećam
da je to zbog toga što nosim plodove. Zato nemojte da dopustite da se
vaše misli zaokupljaju kamenjem, već voćnim plodovima. Pošto na stablu
ima voćnih plodova, oni na njega bacaju kamenje. Taj osećaj će vam
pružiti puno podsticaja. To može da bude dragoceni dijamant, ali ga
moramo podvrgnuti raznim brušenjima. Brušenje će da poveća vrednost
dijamanta. Da bismo mogli neustrašivo da se suočimo s time, moramo da
imamo poverenja u ljudske vrednosti. Kada imate vere, tada ne morate ni
o čemu da brinete. Ako mislite da nešto obavljate samo kao svoj posao,
tada od toga nema nikakve koristi. Trebalo bi da osećamo da je to naša
dužnost. To je moja odgovornost. Zbog toga živim svoj život. Trebalo
bi to da iskusim i širim. Mora da postoji takva vrsta odlučnosti,
međutim toga danas nema. Prvo što je potrebno jeste poverenje. Nakon
toga sledi odlučnost. Kada ostvarite to dvoje, tada je ostvarenje na
dohvatu.
Vi možete da učestvujete u širenju
ljudskih vrednosti zbog svoje sreće, zbog dobrih dela koja ste učinili u
prethodnim životima. Taj zadatak morate da ispunite na pravi način.
Nikada ne propuštajte tu mogućnost. Budite jedno sa svakim, družite se
sa svima. Odgovore dajte nežno i blago. Na poprište treba da uđete s
osećanjem i govoreći: „Ja sam čovek, ja sam čovek“. Ali, kada kažete da
ste čovek, to je samo polovična istina. „Ja sam čovek, ja nisam
životinja, ja sam čovek, ja nisam životinja,“ tada to postaje potpuna
istina. Dok izjavljujemo „ja sam čovek,“ naše ponašanje ne bi smelo da
bude životinjske prirode. Trebalo bi da smo svesni i jednog i drugog:
„ja sam čovek, ja nisam životinja“. Tada možete da ostvarite ljudske
vrednosti. Upustite se u to s punim poverenjem. Trebalo bi da obećate
da ćete da sprovodite i širite te vrednosti. U protivnom, okrećemo se
suprotno od smera u kojem drugi mogu da nas vide. To takođe dovodi do
toga da možemo da učinimo nešto što je pogubno za društvo i zajednicu.
Zbog toga pomozite uvek, nikada nikoga nemojte da povredite.
Na ovaj dan, poznat kao (sankramana), kada Sunce ulazi u područje povoljnog znaka (raši), kada donosi dobrobit svetu (lokakaljana),
ulazimo u područje ljudskih vrednosti. Intelekt koji je osvetljen
sunčevom svetlošću treba da uđe u područje delovanja povoljnog znaka
zodijaka (raši). Samo tada će to da postane povoljan Sunčev prelazak (sankramana). Ovaj povoljanSunčev prelazak (sankramana) podariće dobro celom svetu. Ono za šta bi trebalo da molimo je – da sva bića svih svetova budu srećna (loka samasta sukino bavantu).
Isto tako možete da se pridružite ljudima koji sprovode u delo ljudske
vrednosti. Umesto dvoje, sada to može da čini četvoro ljudi.
Predsednik države bi trebalo da ih razvije s izuzetnom pažnjom. Trebalo
bi da ih isto tako sprovodi i širi. Ako samo govore o njima, tada od
toga nema nikakve koristi. Treba da ih sprovode. Kada predsednik pruži
svoju pomoć, tada organizacija može mnogo da postigne. Trebalo bi da se
probudite, ustanete i ne posustanete sve dok ne postignete krajnji
cilj. Trebalo bi svakoga da probudite i podstaknete da se pridruži i
nakon toga širi dalje. Samo tako možemo da razvijemo ove vrednosti,
širimo ih i uživamo u onome što iz njih proizilazi.
Svamijevo viđenje je da su ljudske
vrednosti svojstvene i sadržane u svakome i da bi trebalo da se
očuvaju. One koji su to zaboravili treba podsetiti. Tu dužnost bi
trebalo da izvršite. Rano ujutro mi izgovaramo jutarnju molitvu (suprabata)
da bismo Gospoda probudili iz sna. Nije Gospod taj koga je potrebno
probuditi, već poklonik. Gospod je uvek budan. Zbog jutarnje molitve (suprabata)
poklonik treba da se probudi i ustane. Međutim, vi možete da se
susretnete tu i tamo, razjasnite svoje nedoumice. U tome postoji puno
odlaganja. Čak se i sada to događa na nekim mestima. Ljudi odlaze u
razne škole i podučavaju razne stvari. Ako je neko protiv naše
organizacije, mi to ne moramo da prihvatimo. Trebalo bi da razvijamo
svoju organizaciju idući pravim putem.
Nema potrebe da se bilo koga bojimo.
Zašto bi trebalo da se bojimo istine? Kada postoji nedostatak, tada
postoji i strah. Kada postoji strah, tada nam nedostaje sigurnost. Bez
greške nema straha ni potrebe za sigurnošću. Zbog toga bi trebalo da se
pobrinemo da u nama nema straha.
Od današnjeg dana (sankramane) trebalo bi da širite ljudske vrednosti na decu i odrasle i da težite dobrobiti sveta i vodite ga do njegove prvobitne slave!
Copyright © Satja Sai organizacija Srbije, 2009
Нема коментара:
Постави коментар